Idrettsfag

Høyt nivå, gode fasiliteter og engasjerte lærere.
Idrettsfag er et tilbud for deg som liker å være i aktivitet.

Elever på idrettsfag ved Tingvoll vgs

Hvis du er interessert i trening, enten for å holde deg i form eller fordi du har ambisjoner som toppidrettsutøver, er idrettsfag et godt valg for deg. Samtidig som du får anledning til å trene mye i skoletiden, får du også en utdannelse.

Med mange felles aktiviteter og ekskursjoner blir du godt kjent med klassen og lærerne. Godt samhold, bred faglig og praktisk erfaring og mange fine opplevelser kjennetegner idrettsfag ved Tingvoll vgs.

Tingvoll kommune har også aktive og tradisjonsrike idrettslag, som organiserer lag og treninger innen blant annet friidrett, fotball, håndball, volleyball, ski og skiskyting. Det er altså svært gode muligheter for å kombinere idrettsfag på Tingvoll vgs med organiserte treninger på fritiden.

Undervisningen

På vg1 vil du møte mange ulike idretter, basistrening og friluftsliv kombinert med fellesfag. Du kan i tillegg velge mellom toppidrett eller breddeidrett. Toppidrett er for deg som ønsker å spesialisere deg innenfor en idrett, og dette kan være fotball, friidrett, randonee/utholdenhet eller e-sport. Hvis du allerede har spesialisert deg innenfor en annen idrett, legger vi også til rette for at du skal få mulighet til å trene og utvikle deg videre innenfor denne idretten. Breddeidrett er for deg som liker å drive med varierte aktiviteter, og som ønsker en bredere erfaring med ulike idretter.

På vg2 og vg3 vil du møte enda flere idrettsfag. Du får lære om treningsprinsipper, kroppens oppbygging og funksjon, hvordan trening påvirker kroppen vår og hvordan du kan lage og evaluere dine egne treningsplaner. Du vil også få lære om idrettens verdigrunnlag, organisering og rolle i samfunnet. Og du får god innføring i det å lede trening av andre, både når det gjelder planlegging, gjennomføring og evaluering av treningsledelse.

Treningsfasiliteter

Vi har tilgang til de beste treningsforholdene rett ved siden av skolen. Blant annet har vi idrettshall, gymsal, styrketreningsrom, testrom, svømmehall og kunstgressbane med løpebaner og friidrettsanlegg. I gangavstand har vi også lysløype med skiskytterstadion.

I tillegg til dette er vi også flinke til å benytte oss av den omliggende naturen som treningsarena, både sommer- og vinterstid.

Ekskursjoner

Som idrettselev hos oss får du være med på mange fine ekskursjoner. Vi kan nevne for eksempel:

• Friluftstur i høstfjellet
  • Vinterekskursjon med fjellvettopplæring
  • Kystekskursjon med geitbåt over flere døgn i mai/juni
  • Kajakkpadling
  • Utfordrende turer i flotte fjellområder

Videre studier

Hvis du fullfører tre år på idrettsfag gir det deg generell studiekompetanse, slik at du kan søke opptak ved alle høgskoler og universitet. For studier med krav til god fysisk form eller god kjennskap til kropp og trening, vil idrettsfag kunne gi deg et veldig godt grunnlag. Dette kan for eksempel være videre studier innenfor idrettsfag og friluftsliv, idrettspsykologi, personlig trener, fysioterapi, utdannelse ved politihøyskole, i forsvaret eller ved Norges Idrettshøgskole.

Har du noen spørsmål?

Du er velkommen til å ta kontakt med oss hvis du har noen spørsmål:

SentralbordetEivor Brusetheivor.bruseth@mrfylke.no 71 28 42 00
Fagleder idrettsfagSondre Ormsetsondre.ormset@mrfylke.no   71 28 42 02 /
RådgiverIngunn Ormbostadingunn.ormbostad@mrfylke.no 71 28 42 24 /
Elever på idrettsfag med toppidrett friidrett

Elever på idrettsfag med toppidrett fotball

Snarveier

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.