Bygg- og anleggsteknikk

Mye praktisk arbeid og varierte arbeidsoppgaver.
Et utdanningsprogram for deg som er praktisk anlagt.

Elever på bygg- og anleggsteknikk ved Tingvoll vgs

Hvis du er praktisk anlagt, liker å jobbe med bygging og konstruksjon, eller har en interesse for anleggsfag, så er bygg- og anleggsteknikk et godt valg for deg. Hos oss har vi små elevgrupper, en nylig renovert og flott bygghall, engasjerte lærere og et godt læringsmiljø. Vi samarbeider også med bedrifter i nærområdet om opplæringen, og du vil få varierte arbeidsoppgaver både på skolen og ute i praksis.

Undervisningen

Programfag innenfor bygg- og anlegg utgjør den største delen av skoleuka, og her vil du få opplæring i relevante og varierte arbeidsoppgaver og teknikker. Undervisningen i disse fagene består av noe teori, men først og fremst av mye praktisk arbeid, både på skolen og ute i praksis i bedrift. Du vil få lære om ulike arbeidsteknikker, bruk av relevante verktøy, planlegging og bygging av ulike konstruksjoner, montering av vindu og dører, kledning, isolering og tetting, arbeid etter arbeidsbeskrivelser og tegninger, beregne kostnader, bruk av verneutstyr og risikovurdering, rutiner på bygge- og anleggsplasser. Du vil også få god trening i å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget arbeid. Du vil få erfaring med ulike arbeidsoppgaver, både gjennom arbeid i skolens bygghall, og i ulike prosjekter skolen tar på seg. Bygg- og anleggselever hos oss har satt opp blant annet gapahuker, garasjer og lagerhus i nærområdet.

Praksis

I tillegg til praktisk arbeid på skolen, vil du også få ut i praksis i ulike bedrifter. Skolen samarbeider med både enkeltstående tømrere, produksjonsbedrifter, større byggefirma og anleggsfirma. Gjennom praksis får du være med på bedriftenes reelle arbeidsoppdrag, og du vil få oppleve hvordan arbeidshverdagen innenfor disse fagfeltet kan være.

Utdanningsprogram på vg2

Etter at du har fullført vg1 Bygg- og anleggsteknikk, har du mulighet til å velge mellom flere ulike alternativer på vg2. Hos oss tilbyr vi vg2 Tømrer, som handler om å gi deg mer kompetanse i å bygge nye bygninger og å bygge om eksisterende bygninger.

Jobbmuligheter

Etter at du har fullført vg2 Tømrer, kan du søke læreplass og bli lærling. Etter to år som lærling går du så opp til fagprøve, og med bestått fagprøve får du fagbrev som tømrer. Som tømrer kan du søke jobb i for eksempel et byggefirma eller en produksjonsbedrift, eller du kan velge å jobbe som selvstendig næringsdrivende og ta på deg oppdrag selv eller i samarbeid med andre. Tømrerkompetansen er etterspurt, og det er ofte ikke så vanskelig å finne jobb etter endt utdanning.

Ønsker du å studere videre?

Bygg- og anleggsteknikk er et godt utgangspunkt for videre studier, for eksempel innenfor byggingeniørstudier. Her har du flere muligheter, hvis du ønsker å studere videre:

• Påbygging til generell studiekompetanse: Etter to år på bygg- og anleggsfag kan du søke Påbygging til generell studiekompetanse. Dette er ett år på videregående skole, der du får opplæring i de fagene du trenger for å kunne søke på høyere utdanning etterpå. Mange velger også å fullføre lærlingetida først, og så søke påbygging etterpå. Med fullført og bestått Påbygging til generell studiekompetanse kan du søke opptak på alle universiteter og høyskoler.
  • Fagskole: Hvis du har fullført fagbrev, kan du gå direkte videre til studier på fagskole. Dette er en kort og yrkesrettet videreutdanning som er beregnet på deg som har gått yrkesfag. Fagskoleutdanningen kan du lese mer om på vilbli.no.
  • Du kan også søke opptak til høyere utdanning gjennom Y-veien, yrkesfaglig vei til høyere utdanning. Y-veien er beregnet på deg som har relevant fagbrev/yrkeskompetanse, og det er først og fremst enkelte realfags- og ingeniørstudier som har en slik søkemulighet. Dette kan du lese mer om på samordna opptak.
  • Mesterbrev: Tømrerfag er et mesterfag, og etter fullført fagbrev og minst ett års arbeidspraksis, kan du derfor søke på mesterutdanning. Mesterutdanningen kan du lese mer om på utdanning.no.

Har du noen spørsmål?

Du er velkommen til å ta kontakt med oss hvis du har noen spørsmål:

SentralbordetEivor Brusetheivor.bruseth@mrfylke.no 71 28 42 00
Fagleder bygg- og anleggsteknikkSondre Ormsetsondre.ormset@mrfylke.no 71 28 42 02 /
RådgiverIngunn Ormbostadingunn.ormbostad@mrfylke.no 71 28 42 24 /

Snarveier

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.